2012 (1): In mei hebben we met de Toerzeilers meegedaan aan de oversteek naar Whitby, om te oefenen met een meerdaagse tocht. De heenreis, op een nogal woelig zeetje (wat ons beiden voor het eerst zeeziekte opleverde), en met tegenwind op het laatste stuk, deden we in zo'n 50 uur. De terugreis verliep een stuk gerieflijker en sneller: in ongeveer 40 uur waren we weer terug op onze thuisbasis IJmuiden. Al met al een prima ervaring.
2012 (2): In de zomervakantie stonden ons, zoals gebruikelijk, niet meer dan 3/4 weken ter beschikking. Vanuit Lowestoft zakten we af naar het zuiden langs de Engelse oostkust, en deden daarbij allerlei grotere en kleinere havens aan, waaronder Southwold, Ipswich, Brightlingsea en Burnham on Crouch. Erg de moeite waard allemaal! Vanuit de laatste haven zeilden we in één ruk terug naar IJmuiden.
2013: voor het eerst hadden we alle tijd voor een grotere tocht. We besloten koers te zetten naar de Schotse Oostkust. Echter, de geplande rechtstreekse oversteek naar Newcastle werd uiteindelijk een tocht pal west, naar Lowestoft, vanwege de slechte weer- en windcondities. Ook daar lagen we nog een week te wachten voor we in zo'n 1,5 dag naar Hartlepool zeilden. Na Newcastle, Amble en Eyemouth voeren we de Firth of Forth op richting Edinburgh. Een nachtelijk tochtje bracht ons vervolgens naar Peterhead. Via Whitehills en Lossiemouth kwamen we in Inverness, waar we het Caledonisch kanaal opvoeren. Vlak voor het einde hebben we ons omgedraaid: we hadden geen tijd gehad om een bezoek aan de Schotse Westkust voor te bereiden, en kaarten bleken ter plekke niet of nauwelijks verkrijgbaar.
Terug in Inverness bleek ook een bezoek aan de Orkneys niet haalbaar vanwege de stormachtige winden. Op de terugreis deden we o.a. nog Stonehaven, Arbroath en Whitby aan. Vandaar ging de tocht in één ruk naar thuishaven IJmuiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten